startsida 9 MEDLEMSSIDOR 9 HANS ANDERSSON

HANS ANDERSSON

I tonåren började mitt intresse för fotografering. Via filmning med super8 och Kodak Instamatic. Arbetade i slutet på 1970talet i Sovjetunionen och köpte där en mellanformatkamera men upptäckte snabbt att det var för dyrt att fotografera med. I slutet på 1980talet fick jag erbjudande om att följa med på en Afrikaresa i 30 dagar för att besöka Gorillor i dåvarande Zaire. Detta gjorde att mitt fotointressen blommade upp. Året där efter fick jag arbete i Florida USA med tropiska fåglar, i första hand uppfödning av papegojor. Detta gav många möjligheter till att dokumentera arter jag inte kunnat fotografera förut. I Florida finns många andra olika miljöer att hitta fotoobjekt vilket gjorde att jag nästan varje ledig stund var ute för att hitta motiv. Detta var före den digitala revolutionen inom fotografering så det gick åt många rullar film. När jag kom tillbaka till Sverige efter några år kunde jag inte fota lika mycket på grund av arbetssituationen vilket gjorde att det blev en sk. paus. För några år sedan köpte jag min första digitala kamera, men kom inte i gång ordentligt förrän 2022. De bilder jag har på Halmstad Fotoklubbs medlemssida är därför skannade från diapositiv.