1. Waves and Hooves – IMELDA BENCIC
Fem hästar med ryttare står ute i havet. Det är grunt, inte ens hovarna täcks helt av vattnet. Små vågor tar bort eventuella spegelbilder. Himlen är fylld med moln, troligen av ett regnväder som spricker upp och skapar enstaka blå fält av himmel. Solen finns bakom molnen, vilket ger ett mjukt ljus och en avsaknad av egentliga skuggor. Färgschemat är närmast sepia, så färgerna är dämpade. Horisontlinjen mellan hav och himmel blir inte så tydlig på grund av molnen vilket bidrar till en närmast drömsk bakgrund.
Uppställda motiv är sällan speciellt intressanta, utom när de inte ser uppställda ut. I det här fallet är det ett härligt liv i bilden där de fyra hästarna till höger står lika långt från varandra medan den vänstra har valt att stå längre ifrån. Trevligt att ryttarna håller på och skojar med varandra i stället för att titta på fotografen och att även tre av hästarna gör något helt annat än att posera för kameran. Ett fotografi som uppskattades av såväl hästälskare som de som är mer restriktiva i sin relation till hästar.
2. Snöstorm i city – LENNART JÖNSSON
Bilden visar en kiosk, i vintermiljö. Bilden är i monokrom, antagligen det rätta valet för att låta vinterns kontraster mellan vitt och svart få fullt spelrum. Från taket fyker snön vilket tyder att det förutom att det är snö, även blåser. En bild som sänder kalla kårar genom kroppen, på ett positivt sätt, bara genom att man ser bilden känner man hur kallt det är. Spåren i snön tyder på att någon har kommit till kiosken för att köpa något, men fått se sig vända med oförrättat arbete. Ljuset i högra delen av bilden som tas upp och reflekteras tillbaka av den vita snön ger en fin kontrast mot mörkret som bygger upp mycket av resten av bilden.
3. Martorn – ANNA RÅBOM HOLST
Ett konstverk skapat av ett makrofotografi där endast de outslagna blommorna är i fokus. En underbar känsla för ljus och de dämpade färgerna drar blicken mot blomknoppen och på grund av det korta skärpedjupet har alla blommans vassa blad mjukats upp och taggarna känns inte lika vassa, förrän man kommer in till skärpan i de vässade spetsarna som skyddar själva blomman. Mycket fin och avmätt färgskala i bilden. Fokuspunkten är satt precis i skärningen mellan två tredjedelslinjer.
4. Kanotisten – LENNART JÖNSSON
Bilden under bron är fylld av framför allt vertikala och horisontella linjer. Ljuset tyder på att bilden är tagen i den gyllene timmen när solen står lågt, den framträdande linjen blir därför diagonalen mellan ljus och mörker som löper över hela bilden. Även några av de andra linjerna bryts upp av speglingarna på vattenytan, vilket gör att trots en hård, miljö av betong med mycket kontrast, så uppfattas bilden ändå som ganska mjuk. Fotografen har säkerligen hittat sin komposition tidigare och placerat sig perfekt i mitten under bron och sedan bara väntat på pass till rätt tillfälle att trycka av, när kanotisten dyker upp. Fin spegelbild från kanotisten, men kanske har båten flutit en halvmeter för långt för den perfekta harmonin.
5. Vinnare – DICK NILSSON
En kvadratisk bild på en idrottskvinna som gör sig redo för sitt lopp. Hon är smyckad till tusen med tatueringar, hårband, halsband, ringar, och framför allt, långa målade naglar. Skärpan är fantastisk genom hela bilden och inget lämnas åt slumpen. Man ser varje fläta i frisyren, och man ser precisionen hos den artist som gjort naglarna med stenarna och den intrikata målningen. Underbara färger och väl fångat uttryck i ansiktet. Möjligen något hårt beskuren, man skulle vilja se lite mer av situationen där hon befinner sig.
6. Fångad – DICK NILSSON
En kraftfull bild av en havsörn som precis har borrat klorna i sitt byte. Från klornas nedslag genom vattenytan kastas vatten upp i luften och möter fiskens tröstlösa kamp mot det hårdnade greppet. Skärepfokus sitter perfekt i ögat. Eftersom bilden är tagen snett framifrån ger vinkeln på den högra vingen med den utsträckta kroppen en bra aning om fågelns storlek. Bilden är ett fint exempel på en rovfågel in action
7. Autumn is Nigh . JÖRGEN HOLST
En bild i porträttformat där ett fönster med vita spröjs fyller bilden ut i kant. Glaset är till stora delar täckt av frost. Vinrankor sträcker sig över hela fönstret, men de flesta löven har fallit till marken. Några av löven kämpar sig envist kvar på sina grenar och visar en stor palett av höstfärger från levande grönt, över blekt gult ända till djupaste rött. Färgerna harmonierar och låter ögat njuta, samtidigt som vintern snart kommer att tvinga även de sista bladen till marken för att vända blad till den annalkande kylan. En varsam efterbehandling, om ens någon, ger en harmonisk bild.
8. Blues Is Life – JÖRGEN HOLST
Två män, två gitarrer mot en svart bakgrund. Pork pie-hatten skvallrar om att det är blues som spelas. En intensiv närhet mellan de båda männen visar att de är mitt i ett jam. Skarp kontrast i bilden, och fokus sitter perfekt på ansiktet hos mannen med bas. Trots att ögonen döljs av mörkret i bilden visar den vidöppna munnen på stora känslor. Ljuset i bilden tas upp av muskler, kläder och instrument. Resten försvinner i bakgrunden. Som tittare tas man till konserten och alla som varit på konsert känner av kraften av gitarrerna.
9. Kite-kul – ANNA ABRAHAMSSON
Det är få bilder som ger mer fart och fläkt än en kitesurfare. Här är ett perfekt porträtt av en sådan, med en man som uppenbarligen är helt med på noterna och showar för fotografen. Vattnet sprutar och ger en bra ljus bakgrund för att ytterligare rama in huvudmotivet. Färgerna lockar ögonen att vandra över bilden till enhörningsbrädan.
10. Stilleben – ANNA RÅBOM HOLST
Ett klassiskt stilleben där vasen är utbytt mot en silverkanna. Ljuset är hårt, för att skapa hårda kontraster och detta ger också starka färger. Nederdelen av bilden, med skrynklig duk ger en intressant och effektiv spegling i den välputsade kannan. Kanske är bilden lite för low-key, i jämförelsen med de holländska målarna som bilden flörtar med, försvinner nyanser vissa nyanser i mörkret.